Възможности за Успешно Развитие на  Бизнес в Град Добрич

 

            Община Добрич е включена в Програма “Сити Линкс” през 1998 година. Тя е една от шестте общини участнички в програмния компонент “Местно икономическо развитие и маркетинг на български общини”, наложили най-успешно про-активното и фокусирано управление при планиране и реализиране на икономическото развитие на местно ниво.

        Добрич има 3 промишлени зони, разположени в посоките север, запад и изток около града. Те са формирани в периода на плановата икономика и по време на прехода в тяхната структура настъпиха значителни промени. Тръгвайки от почти пълното обезлюдяване на част от производствените помещения, днес в промишлените зони на града работят повече от 180 микро, малки и средни предприятия, очертаващи икономическия профил на общината, свързан с хранително-вкусовата, леката промишленост и машиностроенето, обслужващо селското стопанство в богатата Добруджанска равнина, известна като “Житницата на България”.

        Добричка област е на 14-то място в страната по обем на преки чуждестранни инвестиции и за подобряване на икономическите й характеристики е необходим активен инвестиционен маркетинг за привличане на инвеститорски интерес към индустриалното сърце на Добруджа.

Изключително благоприятното съчетание на природо-климатичните условия в региона са реална предпоставка за високата степен на развитие на селското стопанство. То винаги е било и сега също е един от приоритетните отрасли в икономиката на областта. Освен център на голям селскостопански регион, Община град Добрич разполага с добре оформен промишлен комплекс. В града са развити отраслите на хранително-вкусовата промишленост /производство  на  млечни  произведения; олио  и  маргарин; колбаси; макаронени  изделия; вина  и  спиртни  напитки; безалкохолни  напитки; продукти  от  птиче  месо; брашно; хляб  и  сладкарски  изделия/, леката промишленост /производство  на  мъжко  и  дамско  облекло;  облекла  от  кожи; мебели и обувки/; машиностроене /производство  на  акумулатори; полуремаркета  и  контейнери; селскостопански  машини; радиатори  и  филтри  за  леки  и  тежкотоварни  автомобили; пластмасови  изделия/; строителство /строителство на сгради и съоръжения, проектиране, гражданско и промишлено строителство/. Друга форма на развитие на търговията е организирането на ежегодни панаири и изложения от национален и международен мащаб, като “Селското стопанство и всичко за него”, “Национална борса за семена и посадъчен материал”, “Пчеломания”, “Торго, вина и деликатеси”, “Произведено в България”, като съществена е ролята на “Добрички панаир” АД  за тяхното успешно провеждане.

Икономическият профил на Добрич се определя от хранително- вкусовата промишленост, която дава над 50% от обема на градската промишленост, а също така и леката промишленост. Богатата селскостопанска област осигурява ценни суровини. Най- голямо значение за града имат следните по-големи фирми: млекозаводът "Сердика-90", собственост на "ФАМА" АД, Птицекланицата, Яйца и птици Зора АД, Заводът за трапезни вина "Алвина", хлебозаводът "Добруджански хляб", хлебозаводът и мелницата "Савимекс", Макаронена фабрика АД, заводът за газобетонни блокчета „Итонг“ на "Ксела-България", заводът за домакински електроуреди "ГЕБЕ", фабриката за обувки "Рива шуз", Мебел стил ООД, Бряст Д АД, Албена стил АД за производство на мъжка и дамска конфекция, ЕВА ООД за производство на дамска конфекция, заводът за полуремаркета и контейнери „Полуремаркета и контейнери АД“ /бивш "ПРК"/, Метал агро 96 АД за производство на селскостопански машини и обща машиностроителна продукция, Компания за Инженеринг и Развитие АД, занимаваща се с производство на маслени и въздушни филтри и мотокарни мостове, НИКОС Хранинженеринг ЕООД, произвеждащ машини и съоръжения за млекопреработване, фирмата за пластмасови изделия за машиностроенето и ХВП  Акумпласт АД, Екострой АД, чиято дейност е в областта на пътното строителство и благоустрояване, както и много други предприятия от лекатa, хранително-вкусовата промишленост и др.

 

През 2007 г. започна строежът на няколко хипермаркета - Kaufland, Mr. Bricolage, Technopolis, Техномаркет Европа. Това е свързано с увеличената покупателна способност на населението и ниската безработица в региона, движеща се през зимните месеци около 6%, а през лятото около 4%. Принос имат и големият брой инвеститори в недвижими имоти в областта. Много голям брой граждани на ЕС и особено на Великобритания се заселиха за постоянно в селата и градовете около Добрич./



                    Политика на местната власт за привличане на инвеститори:

            Във връзка с отговорностите си, община Добрич прави капиталови разходи основно в областта на общинската инфраструктура, опазването на околната среда, развитието на икономиката и човешките ресурси, образованието и здравеопазването.

            Няколко са основните управленски приоритета: подобряване на техническата инфраструктура в съществуващите промишлени зони на града, промоция на бизнеса на Добрич; създаване на нови терени за привличане на инвеститори и подобряване качеството на административните услуги.

            Приоритетите са част от Общинския план за развитие и всяка година в Общински съвет се прави преглед на тяхното изпълнение и се гласува план за действие, осигуряващ успешната им реализация.

           Подобряването на административната среда в Добрич се измерва с обогатени общински услуги, предлагани по електронен път, съкратени процедури на документооборота, интегриран подход и уважение към времето на клиента, превантивен контрол върху спазването на регламентите. Общината е в процедура за сертифициране на интегрирана система за управление ISO 9001:2000 и ISO 14 000.

 

Разбира се има още много изводи, които могат да се направят за условията за развитие на бизнеса в град Добрич, но оставяме това на вас !!!

Начало